شهریور ۲۹

ارتباط سوخت وساز بدن با حالات روحی و روانی | بیماری

: نشونه های جور واجور واسه کاهش سوخت و ساز بدنتون رو می شناسین؟چه عواملی باعث مشکل در سوخت و ساز بدن می شن مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب از جمله عوامل موثر بر چربی سوزی هستن خلاص شدن از غم و غصه و فکر و خیال وجنب و جوش فراوون به شما در این مورد کمک میکنه.تلاش کنین مشکلات روحی خود رو واسه افزایش سوخت و ساز بدن درمان کنین.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

۱- عامل اصلی کاهنده سوخت و ساز بدن استرسه

استرس، افسردگی و اضطراب سیستم سوخت و ساز یا متابولیسم (کاتابولیسم + آنابولیسم) رو به حالت وضعیت قرمز در می آورد که در قدم اول بدن رو مجبور به جمع شدن و ذخیره چربی می سازه و در قدم بعدی اندازه ترشح کورتیزول رو زیاد می کنه که کارکرد هورمونای غده تیروئید به خصوص T3 رو کم می کنه، برعکس کسائی که از خوردن و آشامیدن و زندگی کردن حال می کنن هم اینکه شدن متابولیسم خود و کارآیی بیشتر اون مساعدت می کنن و از بروز ولع خوردن و ناخنک زدن و ریزه خوری هم بی نیاز می گردن.

۲- به چه دلیل آدمایی که خوشحال و سرحال و پرجنب و جوش هستن و از خورد و خوراک، ورزش و حرکت حال می کنن سوخت وساز بالاتری دارن؟

واسه اینکه غدد فوق کلیوی اونا مقدار بیشتری اندورفین تولید می کنه.

این هورمون باعث تحریک مغز می شه که منتهی به تولید بیشتر سروتونین serotonin (یه واسطه اعصاب) که حالت روحی فرد رو بهتر می کنه و تیروئید رو تحریک به تولید T3 یا هورمون افزایش دهنده سوخت چربی ها می کنه.

۳- خوش رویی و خوشحالی و رضایت باطن فعالیتای زنجیره ای رو در بدن بکار انداخته و نظم میده

در افراد خوشحال و راضی اندازه سطح هورمون لپتین که ایجاد کننده احساس گرسنگی هستش کم میشه، خوردن غذای دلخواه و لذت بخش هم به کاهش سطح لپتین منجر می شه، یعنی با یه تیر دو هدف زده می شه.

یعنی هم راضی و خوشنود میشین و هم احساس سیری میکنین.

در حالت خلاص شدن از غم و غصه و فکر و خیال، خودکم بینی، تاسف و تاثر از ناتوانیای خیالی معجزه دیگری اتفاق می افته.

یعنی جوانه های خودباوری و تکیه به نفس ظاهر و رشد پیدا کرده، بی توجهی و باری به هر جهت بودن به دقیق شدن و فوکوس کردن ونظم و انضباط و آرامش خیال و پایداری در حصول به اهداف ترسیمی و تلاش و ممارستای مثبت در راه روشن و منش زندگی، شروع و به انجام می رسه.

نکته های قابل توجه در قبال افزایش متابولیسم

قبل از پرداختن به ادامه بحث شروع شده بی مناسبت نیس که به نکات ۳گانه زیر در قبال عوامل افزایش دهنده سوخت پایه یا متابولیسم و تولید و مصرف انرژی از غذاهای مصرفی توجه شما بزرگواران رو جلب کنم.

۱- به کار گیری منابع غذایی پر از انرژی بدون مواد مغذی هیچ اثری در افزایش متابولیسم ندارن.

۲- فقط بهره مندی از تنوع غذایی که سرشار  از ریزمغذیای کلیدی لازم سلولای بدنتون باشه، سوخت و ساز بدن شما رو زیاد کرده و امکانات لازم  جهت به مصرف رسانیدن چربیای جمع شده رو جفت و جور می سازه.

۳- پس از این به بعد لازم نیس که به اندازه کالری دریافتی خود دقت و توجه کنین، بلکه بر مبنای تئوریای ارائه شده در قبال متابولیسم (سوخت و ساز بدن) دقت کافی و موشکافی وافی در مورد اجرای رژیمای کاهنده وزن به محتوای غذای پیشنهاد شده از نظر تراکم مواد مغذی اونا باید توجه شه.

در رژیمای غذایی کاهنده وزن، دیگه اندازه دریافت کالری حرف اول رو نمی زنه.

قبول اینجور یافتهایی که ما و شما سالای بسیار طولانی در زیر چکش چندین هزار برنامه غذایی ارائه شده جورواجور و جور واجور قرار داشته ایم، به آسونی ممکن نیس که خنثی بودن اندازه کالری دریافتی از راه غذاهای پیشنهاد شده رو پذیرا باشیم.

ولی در عصر انفجار یافته های جدید که در طول یه روز مطرح  و در چند صدم ثانیه با امواج الکترومغناطیسی صوتی و تصویری در وسعت همه گیتی نشر داده می شه که واسه چند صدسال یافته گذشتگانه، نمی تونیم به عادات و سنتای دیرین خود که ریشه در هزاران سال داره بازم به فکر باشیم.

وقتی که ژول ورن داستانای خود رو به صورت تخیلی مطرح کرد، در باور هیچ کسی نمی گنجید که همه اونا امروزه واقعی شه.

دور دنیا در عرض هشتاد روز کم شده به چند دقیقه. صد هزار فرسنگ زیر دریا با کشتی ناتیلوس، کشتیای بزرگ هواپیماها، زیردریاییای اتمی که راه خود رو از زیر یخای قطبی پیدا کرده و اقیانوسا رو طی می کنن و نشانیدن ادوات ساخته بشری در سطح مریخ و پیاده کردن آدم در سطح ماه و برگردوندن اونا به سلامتی به کره خاکی همه این رخدادها که در گذشته جزو تخیل و رویایی تلقی می شد، امروزه جزو اخبار عادی و قابل قبول تلقی می شن.

در مورد بی اثری اندازه کالری دریافتی در قبال حصول و نگهداری تناسب اندام هم دلایل و دلایلی ارائه شده و می شه که باید تجربه کرد و بکار بست و بعد به قضاوت نشست.

در قبال لاغری و کاهش وزن تئوری بیلان انرژی دریافتی و مصرفی ساده نگری و اشتباهه.

این ادعای دانشوران و محققان علم تغذیه مدرنه که به این باور رسیدن. هرچند از نظر عقلی و ذهنی این تئوری به آسونی قبول شده و سالای سال به اون با عقیده و ایمان عمل گردید.

یه اشتباه محض و یه ساده نگری غیرقابل باوره. چون که پیچیدگی تولید و پخش و مصرف انرژی در هزار توی پیچیده کشور صنعتی وجودمون با صد تریلیون واحد تشکیل دهنده سلولا و بافتای تخصصی و ارگانای جداگونه خودکار یا ارادی مشغول به کار مشخصی هستن که حتی مشاهده یه سلول اونا زیر میکروسکوپ الکترونیکی سازمان بسیار دقیقی رو نمایان می سازه که حیرت آوره.

فقط در هسته هر سلولی به صورت رشته در هم پیچیده DNA اطلاعاتی در صد هزار ژن به صورت کد شده در برداره که اگه همه این اطلاعات دِکده و ترجمه شه مطالبی که به اندازه نوشتارهای کتابخونه ملی هر کشوریه رو در چند انگستروم فضا جا گرفته.

نبود کاهش وزن و سایزهای (محیط شکم، نزدیک ناف، نشیمنگاه و رانا) تا وقتی که بدن فرد از حالت اضطرار خارج نگردد و سوخت پایه (انرژی بازال) کاهش داده شده به اندازه قبل از اجرای رژیم ناجور برگردانیده نشه.

با وجود افزایش هرچه بیشتر  فعالیت بدنی حتی در هفت روز هفته و به کمترین حد ممکن رسانیدن اندازه کل انرژی روزانه، گرمی از وزن بدن کاسته نمیشه و تحلیل عضلات و خروج مواد معدنی از استخوانا ادامه پیدا می کنه و مقدمات شروع ولع خوردن جفت و جور و اشتهای سیر نشدنی اراده فرد رو در قبال دوری از میل کردن غذا در هم می شکنه و نه فقط وزن کاهش داده شده به سرعت برمی گرده بلکه خیلی بیشتر از چیزی که در اثر گرسنگیای همیشگی و فعالیتای خسته کننده جفت و جور شده بود با بهره چشم گیری انباشته خواهد گشت که بدیش اینه فقط به صورت متراکم تر شدن بافتای چربی بدن اتفاق افتاده و در این برگشت وزن هیچ بازسازی و بازسازی پوست و عضله و استخوانا و موهای از دست داده شده و اعصاب درهم ریخته صورت نمی گیره و چه بسا با کم خونیای دیرپا و کم خوابی های مریض کننده و استرس و اضطراب و افسردگی همراه هستش.

زندگی انلاین

منبع :



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *