شهریور ۲۹

ارتباط شرایط آب وهوایی با نحوه تغذیه افراد | تغذیه سالم

رابطه شرایط آب وهوایی با چگونگی تغذیه افراد

تغذیه

سلامت کارشناسان تغذیه می گن رابطه خاصی میان تغذیه وشرایط آب وهوایی هست ؛بر این پایه گرمای هوای این روزا ومصادف شدن با ایام رمضان تغذیه خاصی رو لازم میکنه که لازمه هر فردی نسبت به اون آگاه باشه.

کارشناسان تغذیه می گن رابطه خاصی میان تغذیه وشرایط آب وهوایی هست ؛بر این پایه گرمای هوای این روزا ومصادف شدن با ایام رمضان تغذیه خاصی رو لازم میکنه که لازمه هر فردی نسبت به اون آگاه باشه.

دکتر نیاز محمدزاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مورد گفت: در حالت عادی رابطه خاصی بین آب وهوا ونحوه تغذیه هست به طور نمونه در فصل گرما تعریق افراد زیاده .عرق بر خلاف تصور عموم فقط از آب تشکیل نشده ویک سری یونا از جمله سدیم در اون هست؛وقتی که فرد تعریق زیادی می کنه،سدیم زیادی رو از دست میده وباید این اندازه سدیم از دست رفته رو جانشین کنه البته این بدون معنی نیس که نمک مصرف کنه.تعریق مقداری انرژی رو از بدن میگیره وبهتره مقداری انرژی بیشتری به بدن فرد برسه.از طرف دیگردر این فصول تمایل به خوردن بعضی از مواد کم میشه که این موارد همه اشاره به این موضوع داره که رابطه تنگاتنگی بین تغذیه وآب وهوا هست ولی اگه بخوایم درصدی از این اثر رو بگیم تنها حدود ۵ الی ۱۰ درصده واین نشون میده این اثر خیلی مستقیم وجدی نیس.

پروتئینا آب بیشتری از دست میدن

ایشون اضافه کرد: وقتی که فصل گرما مصادف با ایام مبارک ماه رمضان می شه،مصرف مواد غذایی وگروهای غذایی پیشنهاد می شن که دفع ادرار رو افزایش ندن یعنی منتهی به از دست رفتن آب خیلی از بدن نمی شن.پروتئینا مهمترین دسته غذایی هستن که منتهی به از دست رفتن آب زیاد از بدن می شن مخصوصا پروتئینای گوشت قرمز که دفع ادرار<Push Adrar> رو زیاد می کنن. بیشتر افراد خود متوجه این مسأله می شن طوری که در زمان مصرف غذاهایی مثل کباب میفهمن که تمایل به مصرف آب در اونا زیاد میشه واز اون طرف حجم ادرار رو زیاد می کنه .دلیل این اینه که موادی که از مصرف این پروتئینا در بدن حاصل می شن بیشتر مواد زائدی هستن که واسه دفع نیاز به مصرف آب زیادی دارن.

وقتی که فصل گرما مصادف با ایام مبارک ماه رمضان می شه،مصرف مواد غذایی وگروهای غذایی پیشنهاد می شن که دفع ادرار رو افزایش ندن یعنی منتهی به از دست رفتن آب خیلی از بدن نمی شن.

مصرف فیبر رو زیاد کنین

این متخصص تغذیه ضمن اشاره به این موضوع که مصرف گروه فیبر در این ایام موثر ومفیده اعلام کرد: وقتی که فرد فیبر وبه دنبال اون آب مصرف می کنه باعث می شه آب بیشتری در بدن حفظ کنه واز دست دادن آب که نشونه هایی مثل بی حوصلگی،خستگی ،سردردهای طولانی ،مشکل دید ویا مشکلات گوارشی رو داره مانع می شه.از این روی باید توجه کرد مصرف فیبر وبه دنبال اون مایعات کافی در این ایام بسیار موثره. یکی از منعیات خوراکی در فصل گرما آب کرفس است که الان در رژیمای لاغری بسیار مورد استفاده س وبه دلیل اینکه دفع آب رو زیاد می کنه اصلا در این ایام پیشنهاد نمی شه ؛کرفس از جمله موادیه که در صورت مصرف زیاد امکان دچار شدن به مریضی گواتر رو زیاد می کنه پس بهتره در مصرف اون دقت وکنترل انجام بشه.

میوه بیشتر از اندازه مصرف نشه

ایشون در ادامه در مورد مصرف گروه میوه ها به نکته مهمی اشاره کرد: مصرف میوه ها باید در حد مشخصی باشه یعنی به صورتی که نه بیشتر از اندازه مصرف شن ونه کم. چون میوه ها هم انرژی دارن ودر فصل تابستون به دلیل تنوع میوه های نوبرانه بیشتر میوه بیشتر از اندازه مشخص شده مصرف می شه.باور اشتباه اینه که افراد فکر می کنن در مصرف میوه منعی موجود نیس؛درحالی که به طور نمونه ۵ تا ۶ عدد گیلاس یا آلوچه یه سهم از میوه به حساب میاد واز این اندازه بیشتر انرژی زائدی رو واسه بدن بوجود میاره.در نتیجه پیشنهاد ما اینه که در این فصل افراد میوه رو تا ۳ سهم در روز مصرف کنن ومصرف گروه پروتئین مخصوصا گوشت قرمز به شکل کبابی به کمترین اندازه کم کنن واز طرف دیگه از مصرف چای ،قهوه وآب کرفس رو که منتهی به افزایش دفعات دفع ادرار می شن رو کمتر کنن وسبزیجات رو به همراه مایعات که حدود ۸ لیوان در روزنظر گرفته می شه مصرف کنن البته اگه مشکلات کلیوی وفشار خون نداشته باشن .

با کم شدن اشتهای کودک در گرما چه کنیم

دکتر محمد زاده در جواب به این سوال که با در نظر گرفتن کاهش اشتهای افراد در فصول گرم خصوصا کودکان راه حل برخورداری از تغذیه مناسب چیه گفت: شک نداشته باشین هوای گرم بر کاهش اشتها اثر داره وبهتره در این حالت بیشتر از موادی که نه خیلی سرد ونه خیلی گرم هستن استفاده کرد. بطور نمونه آب دوغ یکی از موادیه که پیشنهاد می شه در این ایام بیشتر مصرف شه؛شاید طب سنتی به این تجویز خیلی معتقد نباشه اما ثابت شده که موادی که بسیار گرم هستن اشتهای افراد رو در تابستون کاهش میدن وبهترین کار اینه که در این ایام کمتر مصرف شن.واسه کودکان کم اشتها که خصوصا در مصرف لبنیات با کمبود مواجه می شن پیشنهاد می شه از بستنیای سالمی که در منزل جفت و جور می شه استفاده کرد واز طرف دیگه مصرف میوه های خنک مثل هندوانه بسیار کمک کننده س ونکته قابل ذکر دیگه اینه که از تغذیه کودک تو یه وعده با حجم زیاد در این فصل مثل بقیه فصول دوری شه وسعی شه غذا با حجم کم در دفعات بیشتری به کودک داده شه.

سبزیجات رو به اندازه کافی استفاده کنین

دکتر محمد زاده اضافه کرد: بعضی از سبزیجات مانند کاهو پر از آب هستن طوری که این سبزی ۹۰ درصد از آب تشکیل شده پس مصرف کاهوبه منظور ذخیره سازی آب بسیار به درد بخور وبا ارزشه. درواقع سبزیجات گروه غذایی هستن که بیشترین درصد از اجزای تشکیل دهنده اونا آبه وبر خلاف این گروه غذایی روغنا هیچ اندازه آبی ندارن پس افراد بهتره تا حد نیاز از سبزیجات استفاده کنن تا آب لازم بدن رو تأمین کنن وکمک زیادی به حفظ آب بدن در روزای گرم کنن.

مصرف شربتایی مانند سکنجبین وتخم شربتی به دلیل ترکیب ژل مانند اونا قادر به حفظ آب بدن هستن وتوصیه می شه در رژیم روزانه افراد قرار بگیرن.سیناپرس دکتر نیاز محمدزاده

.

منبع : pezeshk.us



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *