شهریور ۲۹

ارتباط صبحانه و چربی سوزی | چاقی

رابطه صبحونه و چربی سوزی

بررسی دو تحقیق تازه و جنجالی این بر خلاف اون چیزیست که تا بحال به هر بدنسازی پیشنهاد

رابطه صبحونه و چربی سوزی

لاغری و کاهش وزن, مکمل و تغذیه بدنسازی, وبلاگ بدنسازی،پرورش اندام،تغذیه،تاثیر خوردن صبحونه،صبحونه بخوریم بهتره یا نخوریم، رابطه بین خوردن و نخوردن صبحونه،رابطه خوردن صبحونه و چربی سوزی اصغر مرادی

بررسی دو تحقیق تازه و جنجالی

این بر خلاف اون چیزیست که تا بحال به هر بدنسازی پیشنهاد شده ، ولی یافته های دو مطالعه تازه پیشنهاد کرده که غافل شدن از صبحونه می تونه به کاهش کالری دریافتی در طول روز منجر شه، و شاید این روش هدف دار بهتری واسه چربی سوزی باشه. تحقیق تازه ای نشون داده که فواصل وقتی طولانی بی غذایی( مثلا صرف نظر کردن از صبحونه) می تونه روش تازه ای واسه افزایش طول عمر و کاهش خطر بیماریای متابولیک باشه. این روش ایه که خیلی از کارشناسان سلامتی با موفقیت ازش استفاده کردن ، و فایده هایی رو که در طول رژیمای کم کالری در جهت افزایش طول عمر دیده می شه، به اون نسبت دادن، ولی بدون قربونی کردن کارایی بدنی یا حجم عضلانی. وقتی با محدودیت کالری مقایسه شده ، آدمایی که تحت ساعات مشخص بی غذایی قرار گرفتن ، حجم عضلانی بیشتر رو نسبت به کسائی که تحت رژیمای کم کالری عادی بودن، نگهداشتن.

اینجا دو مطالعه رو در اختیارتون گذاشته ایم که نشون میدن حذف صبحونه می تونه جایگزینی واسه کاهش کالری دریافتی باشه.

مطالعه اول

در کل ۲۴ نفر با وزن نرمال بین سنین ۱۸ تا ۲۳ سال در این تحقیق تحت بررسی قرار گرفتن، و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدن. مطالعه از نوع کراس اور بوده یعنی تموم افراد دو گروه تموم مراحل تحقیق رو گذرونده ان.در هر بار بررسی ، به گروه ها یا صبحونه داده نمی شد ، یا صبحونه ای با مقدار کربوهیدرات بالا و یا صبحونه ای شامل فیبر زیاد داده می شد. صبحونه شامل کربوهیدرات زیاد ۳۳۵ کالری بود،و صبحونه شامل فیبر بالا حاوی۳۳۸ کالری.

یافته های:

اگه انتظار می رفت ،آدمایی که صبحونه دریافت نکرده بودن وقتی نوبت به ناهار رسید ، احساس گرسنگی بیشتری داشتن . ولی این گرسنگی بیشتر به معنی مصرف کالری بیشتر در وعده ناهار نبود . تلاشی در افراد واسه جبران نبود مصرف صبحونه ، در ناهار دیده نشد، و نشون داد که این می تونه به دریافت کل کالری کمتر و چربی سوزی بیشتر در دراز مدت منجر می شه.

مطالعه دوم

در کل ۱۸ نفر با متوسط سن ۲۴ سال در این تحقیق شرکت داشتن .این آزمایش هم به روش کراس اور انجام شد. تو یه جلسه بررسی ، افراد مجاز بودن صبحونه ای به دلخواه شون به هر اندازه که میخوان بخورن.در جلسه دیگه به افراد صبحونه ای داده نمی شد.

یافته های:

آدمایی که صبحونه ای دریافت نکرده بودن ، موقع ناهار گرسنگی بیشتری داشتن ، ولی موقع عصر فرقی از نظر اندازه گرسنگی در دو گروه مشاهده نشد . کسائی که از صبحونه محروم بودن در وعده ناهار کمی غذای بیشتری خوردند. ولی فارق از این کم غذای بیشتر ، کل کالری دریافتی اونا بطور زیادی کمتر بود- حدود ۴۵۰ کالری- در مقایسه با آدمایی که صبحونه خورده بودن.
مدیر این مطالعه – دکتر دیوید لویتسکی(پرفسور در علوم تغذیه و روانشناسی) – میگه: این یه باور بنیادی اینه که اگه صبحونه نخورین ، در وعده ناهار یا ساعات بعدی روز تلاش خواهید کردآنرا جبران کنین.ولی ما تو یه گروه از افراد عادی نشونه ای واسه جبران کالری ندیدیم. اگه از صبحونه بیخیال شین ، شاید بیشتر گرسنه شید ، ولی بازم اونقدر کالری اضافی نمی خورین که صبحونه از دست رفته رو جبران کنین.البته این تحقیقات در واقع فقط در مورد کل کالری دریافتی افراد، نتایجی رو بدست میده، ولی اینکه نبود مصرف صبحونه چه مضراتی می تونه داشته باشه ( از جهت ایجاد شرایط کاتابولیک یا کاهش سوخت و ساز مخصوصا در ورزشکاران) رو مشخص نکرده و واسه مشخص شدن این مسائل به تحقیقات بیشتری نیازه.پس حد کم تا روشن شدن کامل این ابهامات ، به عنوان یه ورزشکار و بدنساز بازم صبحونه کاملی رو در برنامه تغذیه خود جای بدین.

 

.

منبع : bodyfull.ir



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *