شهریور ۲۹

ارتباط غذاهای اسیدی با افزایش ابتلا به دیابت | بیماری

بار اسید غذایی اصطلاحیه که واسه توصیف اندازه اسید تولید شده به وسیله بدن واسه هضم غذاها هستش. مواد غذایی  که خورده می شه، وارد سیستم گوارش شده،  در کلیه ها به صورت ترکیب اسیدی یا قلیایی در میاد رژیم غذایی با پروتئین حیوونی فراوون ممکنه دریافت خالص اسید رو زیاد کنه در حالی که بیشتر میوه جات و سبزیجات که  دارای  مواد پیش ساز قلیایی هستن این اسیدیته رو خنثی می کنن. در  مقابل، بیشتر میوه جات مانند هلو، سیب، گلابی و موز و حتی لیمو و پرتقال در واقع بار اسیدی رژیمی رو کاهش میدن. رژیم غذایی غربی که غنی از مواد غذایی و اجناس حیوونی و بقیه غذاهای اسیدوژن ( تولید کننده اسید در بدن) هستش می تونه بار اسیدی رو در بدن تا حدی زیاد کنه که میوه جات و سبزیجات رژیم غذایی هم نمی تونن این اندازه اسید تولید شده رو خنثی کنن؛ این حالت دلیل اسیدوز متابولیک طولانی و بروز مشکلات متابولیک می شه. مهم تر از همه در مورد کنترل قند خون، افزایش اسیدوز می تونه توانایی انسولین واسه اتصال به گیرنده های مناسب اونو در بدن کم کنه و حساسیت بدن به انسولین رو کم کنه. با در نظر گرفتن این موضوع محققان برآن شدن که اثر افزایش بار اسیدی رژیم غذایی رو بر خطر دچار شدن به دیابت نوع دو بررسی کنن.

تو یه مطالعه آینده نگر که تازگیا در مجله معتبر Diabetologia منتشر شده، رابطه بار اسیدی رژیم غذایی رو با خطر دچار شدن به دیابت نوع دو مورد بررسی قرار دادن.

در این مطالعه کوهورت، ۶۶۴۸۵ زن به مدت ۱۴ سال مورد پیگیری قرار گرفتن و نمونه های جدید دچار شدن به دیابت در اونا ثبت گردید. بار اسیدی رژیم غذایی این افراد با به کار گیری دو شاخص بار اسیدی کلیوی و اندازه تولید خالص اسید در بدن اندازه گیری شد.  هر دوی این روشها تکنیکای استاندارد واسه آزمایش اندازه مصرف اسید از راه رژیم غذایی و دریافت مواد مغذی هستن.

یافته های این مطالعه به این صورت بود که درکل جمعیت، در آدمایی که در چارک بالایی از نظر شاخص بار اسیدی کلیوی بودن در مقایسه با افراد در چارک پایینی ، ۵۶ درصد خطر دچار شدن به دیابت نوع دو بیشتر بود. شاخص اندازه تولید خالص اسید در بدن هم نتیجه های برابری رو نشون داد. یافته های این مطالعه بزرگ آینده نگر نشون  داد که بار اسیدی رژیمی رابطه مستقیمی با افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع دو داره و این مسئله جداگونه از بقیه فاکتورهای خطر دچار شدن به دیابته.

نکته عملی: اسیدهای رژیمی ممکنه نقش خاصی در افزایش خطر  دچار شدن به دیابت نوع دو داشته باشن. پس ممکنه با کم کردن بار اسیدی رژیم غذایی بشه از دچار شدن به دیابت جلوگیری کرد.

منبع : www.yourdoctor.ir



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *