شهریور ۲۹

ارتباط غذا با خواب و بیداری در طب سنتی | طب ایرانی

رابطه غذا با خواب و بیداری در طب سنتی

به افراد با مزاج سرد و تر پیشنهاد می شه زیاد نخوابن، چون با خوابیدن زیاد، رطوبت بیشتر می شه.

خوابیدن، برابر سکون بدنی- روانی و بیداری، برابر فعالیت بدنی- روانیه، پس آدم هرچه بیشتر بیدار باشه، بدن اون بیشتر به سمت گرمی و خشکی میل پیدا می کنه و رطوبت بدن کم میشه. برعکس، هرچه فرد بیشتر بخوابه، رطوبتای بدن و هم اینکه رطوبت مغز بیشتر می شه و بدن به سمت سردی گرایش پیدا می کنه.

* غذاهای با مزاج گرم و خشک رو مصرف نکنن و یا با احتیاط مصرف کنن. این غذاها عبارت ان از:  غذاهای تند با ادویه زیاد (مانند فلفل، زنجفیل و دارچین)، سرخ کردنیا، شوری جات، مغزهای پرانرژی (مانند فندق و بادام زمینی)، گوشتا و مخصوصاً گوشت پرندگانی چون بلدرچین و بقیه مواد گرم و خشک.

* از طرف دیگه این افراد باید خوردنیا و نوشیدنیای با مزاج تا حدودی سرد و رطوبتی مصرف کنن. مثلاً نوشیدن چای دارچین یا چای زعفران واسه اونا مناسب نیس.

* کاهو واسه این افراد خوبه (سرد و تر و خواب آوره). مصرف آب و میوه جات و سبزیجات شامل رطوبت بیشتر (مانند هلو، شلیل، آلو، هندوانه، خیارهای بزرگ با رطوبت بیشتر)، طعمای ترش و ملس مانند آلبالو و هم اینکه لبنیات مانند ماست و دوغ واسه این افراد خوبه، چون ضمن جلوگیری از گرمی و خشکی بیشتر، باعث القای خواب هم می شن و اثر دوجانبه دارن.

بهتره آدم وقتی به بستر میره، چند دقیقه روی پهلوی راست بخوابه تا

اگه مواد غذایی در معده هست به سمت قعر معده جابجا شه و یا وارد روده ها شه و پس از این چند دقیقه، به پهلوی چپ بگردد و در همون حال به خواب بره.

این باعث می شه کبد که یه عضو پرخون و گرمه، مثل پتویی روی معده

و روده های کوچیک رو بپوشونه و با گرما خود به عملیات هضم و جذب کمک کنه

هم اینکه به افراد با مزاج سرد و تر پیشنهاد می شه زیاد نخوابن، چون با خوابیدن زیاد، رطوبت بیشتر می شه. این افراد باید از غذاهای سرد و تر به اندازه کمتر استفاده کنن تا خوابشون کمتر شده و راحت تر از خواب بیدار شن.

 

رابطه زمان غذا و خواب

بیشتر موارد ذکرشده در مورد رابطه زمان غذا خوردن با ورزش اینجا هم صادقه و بهتره غذا تقریباً از معده رد شده باشه و بعد شخص بخوابه؛ خوابیدن روی غذا اصلاً پیشنهاد نشده و بسیار مضره. دست کم ۳-۲ ساعت باید بین شام و خواب فاصله باشه. خوابیدن طی روز هم در طب سنتی کلاً پیشنهاد نشده، مگه واسه مزاجای گرم، به صورت چرت زدن (خواب کوتاه مدت) و با فاصله وقتی از نهار. پس پیشنهاد می شه آدم نه با شکم خالی و گرسنگی بخوابه و نه با شکم پر، چون خوابیدن در حالت گرسنگی و با شکم خالی منتهی به ضعف و لاغری می شه، چون موقع خواب، قوای بدن و خون، جهت انجام عملیات هضم و جذب به سمت سیستم گوارش جلب می شن و اگه غذایی در سیستم گوارشی یافت نشه، مواد طبیعی، مخاط و خود سلولای بدن و سیستم گوارش به عنوان غذا مصرف می شن. با شکم پر خوابیدن هم باعث انسداد عروق، دیدن خواب بد و کابوس، احساس بختک افتادن روی قفسه سینه، خروپف، سنگینی پس از خواب، خلط ته حلق به هنگام صبح و بوی بد دهن می شه.

خوابیدن طی روز هم در طب سنتی کلاً پیشنهاد نشده، مگه واسه مزاجای

گرم، به صورت چرت زدن (خواب کوتاه مدت) و با فاصله وقتی از نهار

بهتره آدم وقتی به بستر میره، چند دقیقه روی پهلوی راست بخوابه تا اگه مواد غذایی در معده هست به سمت قعر معده جابجا شه و یا وارد روده ها شه و پس از این چند دقیقه، به پهلوی چپ بگردد و در همون حال به خواب بره. این باعث می شه کبد که یه عضو پرخون و گرمه، مثل پتویی روی معده و روده های کوچیک رو بپوشونه و با گرما خود به عملیات هضم و جذب کمک کنه. در زمان برخاستن از خواب هم بهتره به سمت راست بچرخد، چند دقیقه ای در همون وضعیت بمونه تا حرکت مواد روده به سمت انتها خوب انجام شه و بعد از بستر بلند شه. یکی از کارایی که بهتره آدم موقع خواب رعایت کنه، اینه که به وسیله رواندازی (پتو یا ملحفه)، روی منطقه بالای شکم (معده) رو بپوشونه؛ خوابیدن بدون روانداز کلاً خوب نیس، چون منطقه شکم موقع خواب باید گرم نگه داشته شه تا عملیات هضم خوب انجام بشه.

رفع بی خوابی

شیر بادام موجب افزایش رطوبت مغز می شه و واسه رفع بی خوابی خوبه.

واسه رفع بی خوابی باید مزاج افراد شناسایی شه:

* آدمایی هستن که سردی و تری در بدنشون غلبه پیدا کرده که باید با مواد غذایی مانند چای دارچین، اسطوخودوس، گل گاوزبان و بادرنجبویه سردی و تری رو از بدن خارج کنن.

* آدمایی هستن که گرمی و خشکی در بدنشون غلبه پیدا کرده که این افراد باید مواد غذایی مرطوب مانند کاهو، مغزهای گیاهی مانند بادام یا گیاهان دارویی مانند گل بنفشه و گل پنیرک رو استفاده کنن که موجب کاهش خشکی بدن می شه. این گیاهان طبیعت سرد و تر دارن و خشکی رو از مغز خارج می کنن.

شیر بادام هم موجب افزایش رطوبت مغز می شه و واسه رفع بی خوابی خوبه؛ وقتی که افراد دچار بی خوابی شدن، شب هنگام می تونن یکی از این مواد رطوبت دار رو مصرف کنن که موجب آرامش مغز می شه و بی خوابی برطرف می شه.

در طب سنتی به کار گیری شیره های گیاهی خیلی با اهمیته و مصرف این جور شیره ها می تونه موجب تقویت بدن شه.

شیربادام از مخلوط ۲۱ عدد بادام با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عسل و یه لیوان آب در مخلوط کن جفت و جور می شه. باداما باید خوب با عسل میکس شه و پس از اون یک تا دو لیوان آب به اون اضافه شه و افراد این مخلوط رو در طول یه روز مصرف کنن.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:

دنیای تغذیه – دکتر سید مهدی میرغضنفری

فارس – محمود خدادوست، دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

منبع : tebyan.net



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *