شهریور ۲۹

ارتباط غذا با طول عمر از نگاه قرآن و احادیث | طب اسلامی

رابطه غذا با طول عمر از نگاه قرآن و احادیث

امروزه محققان فکر می کنن که آدم با دور ساختن عوامل مرگ می تونه عمر نامحدود داشته باشه. همین مسئله باعث شده تا محققان در محیط آزمایشگاه با بهبود شرایط زندگی، عمر حشره ای رو به هشتاد برابر زیاد کنن.

پیری که به دنبال جوونی به وجود میاد، واقعا تغییرات و پیدایش کلسترول در جدار عروقه که به تصلب یا سفت شدن شرایین موسومه. این یکی از تعریفای پیریه. حال اگه شرایطی به وجود بیاد و این چربیا در جدار عروق جمع نشن، پیری و فرسودگی به تأخیر می افته. این شرایط یعنی:

* میونه روی در خوردن غذا و دوری از پرخوری، اونقدر که امیر مۆمنان علی (ع) می فرمایند: «هر که کمتر خورد رنج و آلامش (دردهایی که به بدن می رسه) کم تره.»

* رعایت آداب تغذیه به خاطر جلوگیری از سوء هضم و نفخ و چیزای دیگه ای به جز اینا.

* دوری از هرگونه اعتیاد.

* مصرف ماست بیشتر از بقیه غذاها واسه مقابله با میکروبای سم ساز روده (در افراد سالم و جوون)

* مقابله با یبوست و تنبلی روده

* جلوگیری از پیدایش چربی خون در اثر مصرف نکردن روغنای حیوونی و غذاهای بسیار چرب.

* سحرخیزی و ورزش در هوای آزاد به خصوص در صبح زود.

* رعایت نوع غذای روزانه؛ چون اگه زیادتر از حد معمولی چرب باشه سازنده کلسترول، اگه خیلی ترش باشه موجب ضعف و پیری و سستی اعصاب، اگه خیلی پرنمک باشه باعث لاغری و کم سویی چشم و اگه خیلی شیرین باشه عامل چاقی هستش.

* صرف غذاهای جور واجور و رنگارنگ تو یه وعده غذایی، مشکل هضم رو به دنبال داره، چون هر کدوم از اونا وقتی جداگونه واسه هضم و جذب لازم داره.

رعایت نکات فوق در سالخوردگان بیشتر و در زمان پیری لازمه، چون دوران پیری زمان ضعف و ظهور مریضیا هستش.

افراد سن بالا بیشترً دچار مریضیایی مثل فشار خون، نقرس، دردهای مفصلی، مشکل شریانای مغزی قلب (کرونرها) و مشکل شدن هضم به دلیل کم شدن شیره های هاضمه ای می شن.

امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: موقعی که سن به ۵۰ سالگی رسید، با شکم پر از چربی نخوابید

قرآن کریم اینجور می فرماید: هر که رو عمر طولانی دادیم از خلقتش می کاهیم (هرچه پیری بالاتر رسد، ضعف و سستی بیشتر می شه) یه تیکه از آیه ۶۸ سوره یس.

در این دوران عمر باید به اندازه نیاز مواد غذایی رو مصرف کرد، چون اضافه اون به صورت چربی ذخیره شده مخاطرات زیادی به وجود میاد. در این رابطه پیامبر گرامی اسلام محمد مصطفی (ص) می فرمایند: معده خونه مریضی زاییه. به بدنتون چیزی که احتیاج داره بدین. (به اندازه احتیاج غذا بخورین)

طبق گفته کارشناسان تغذیه مقدار کالری لازم در دوران پیری در حدود ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ کالریه که باید به وسیله غذاهای روزانه تأمین شه. این مقدار کالری از خوردن غذاهای ساده هم به دست میاد که روش پسندیده اون، اینه که در ۲۴ ساعت مثلا: یه وعده از غذای پختنی (ناهار) و یه وعده میوه جات (شام) و صبحونه هم غذای بسیار سبک و بدون چربی استفاده شه.

به کار گیری غذاهای سبک به عنوان شام به وسیله ائمه اطهار (ع) بسیار پیشنهاد شده.

امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: موقعی که سن به ۵۰ سالگی رسید، با شکم پر از چربی نخوابید.

چون شبا عصب سمپاتیک کم تر فعالیت داره، برعکس عصب پاراسمپاتیک که فعالیت اون تازه شروع به کار می کنه. سوخت و ساز بدن ۱۰-۲۰ درصد سقوط می کنه، پس شبا چربیا کمتر می سوزن و بیشتر سالمندان هم گرفتار به زیادی چربی خون هستن، این هر دو مشکل باعث بروز عوارضی می شه که درباره اون توضیح زیادی داده شده.

از رسول اکرم محمد مصطفی (ص) نقل شده که: ایشون در جمعی از اصحاب حضور داشتن و فرمودن: کسی که شب میوه می خوره زیان نمی بینه.

حضرت جعفر بن محمدالصادق (ع) می فرماید: روغن غذا، خوبه اما من دوست نمی دارم واسه پیران و خوردن روغن در زمستون بهتره از خوردن اون در تابستون.

گروهی اعلام می دارن: واسه مقابله با چاقی شبا شام نمی خوردند، حال اینکه نخوردن شام پیشنهاد نشده. باید خورد اما ساده و سالم و به اندازه اونقدر که رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: شام بخورین با اینکه مشتی خرما باشه. چون شام نخوردن مایه ضعف و پیریه.


منبع : tebyan.net



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *