شهریور ۲۹

ارتباط مستقیم تغذیه و تنظیم اختلالات تیروئید | بیماری

: در این قسمت از بخش سلامت و سبک زندگی پورتال گهر جزییات خبر  رابطه مستقیم تغذیه و تنظیم مشکلات تیروئید رو در ادامه می خونین

رابطه مستقیم تغذیه و تنظیم مشکلات تیروئید

تیروئید غده ای مهمه که نقشی حیاتی در عملکردهای بدن داره. همین غده دچار اختلالاتی مانند پرکاری یا کم کاری می شه و روی وزن، خلق وخوی و … تاثیر میذاره. تغذیه نقش مهمی در کنترل مشکلات و کارکرد این غده مهم داره. در این مطلب به بایدها و نبایدهای غذایی واسه مقابله با مشکلات تیروئید می پردازیم.

غده تیروئید واسه ترشح هورمون هاش به ید نیاز داره و تنها منبع این ماده معدنی مواد غذاییه. به نظر کارشناسان، فرد بزرگسال روزانه به صد تا ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز داره. غده تیروئید به سختی با کمبود این ماده معدنی کنار میاد. پس لازمه که روزانه ید کافی دریافت کنین.

مواد غذایی پر از ید

غذاهای دریایی و ماهیایی مانند ماهی آزاد و ماهی کولی جزو منابع اصلی یده. این مواد غذایی علاوه بر ید اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ زیادی هم دارن که به حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق کمک می کنن. جلبکای خوراکی که خیلی مورد مصرف قرار نمی گیرن هم منبع شماره یه ید حساب می شن. البته مکملای این جلبکا در داروخانه ها هست که می تونین با نظر دکتر استفاده کنین. باید بدونین که مشکلات تیروئیدی، مخصوصا کم کاری تیروئید، باعث افزایش کلسترول خون می شه. آدمایی که به پرکاری شدید تیروئید گرفتار هستن نباید در مصرف مواد غذایی یددار زیاده روی کنن.

مطلب پیشنهادی :   کاهش وزن و لاغر شدن با خوابیدن

طبخ و پز با گرما ملایم و روغنای سالم

یادتون باشه که طبخ وپز غذا با گرما بالا باعث از بین رفتن بعضی مواد مغذی موجود در مواد غذایی می شه. به نظر کارشناسان تغذیه، بخارپز کردن یا به کار گیری فر (تا دمای ۱۶۰ درجه) جزو سالم ترین روشای طبخ وپز واسه همه و مخصوصا افرادیه که نگران کارکرد غده تیروئیدشون هستن. اگه می خواین بعضی مواد غذایی رو سرخ کرده بخورین، حتما از روغن زیتون یا کلزا استفاده کنین. اندازه کمی از این روغنا از کره بهتره. این روغنا شامل اسیدهای چرب لازمن که واسه حفظ جداره رگای خونی مفیدن. جذب این اسیدهای چرب روشی ساده واسه مقابله با افسردگی و اضطراب به وجود اومده به وسیله مشکلات تیروئیده.

غلات کامل بهتر از غلات تصفیه شده

هر چند غلات کامل از مواد غذایی دیگه شاخص گلیسمی بالاتری دارن، این مواد غذایی از اهمیت بالایی بهره مند هستن؛ چون باعث سیری زودتر از موعد معمولی می شن. این مواد غذایی انرژی کافی واسه بدن رو تامین می کنن و از اونجا که بدون هیچ سختی ای باعث ایجاد احساس سیری می شن، امکان ریزه خواری در بین وعده های اصلی رو کاهش میدن. این غلات برخلاف شکلای جور واجور تصفیه شده خود به طور کامل از سبوس جدا نشده ان، در نتیجه شامل ارزش غذایی بالایی هستن. این مواد غذایی به دلیل داشتن ویتامین B به کاهش استرس هم کمک می کنن. فیبرهای موجود در غلات کامل واسه مقابله با یبوست خوبه. پیشنهاد می شه یه سهم غذایی غلات کامل رو همراه یه سهم غذایی پروتئین و دو سهم غذایی سبزیجات بخورین.

مطلب پیشنهادی :   ۱۵ روش آب کردن شکم سریع و آسون

هرچه سالم تر و طبیعی تر بهتر!

در بین خرید، اجناس طبیعی رو انتخاب کنین و تا حد امکان از خرید اجناس غذایی آماده صنعتی دوری کنین. واسه طعم دار کردن غذاهایتان از چاشنیای سالم استفاده کنین. روغنای گیاهی سالم رو جانشین کره یا خامه کنین. دانه کنجد و دانه ها و مغزهای روغنی رو دریابید. به جای سسای چرب از سرکه سیب استفاده کنین. سرکه بالزامیک هم انتخاب مناسبی واسه شماس. به جای به کار گیری روغن و چربی از سبزیجات معطر و شکلای جور واجور اودیه ها واسه خوش طعمی غذاها استفاده کنین. سبزیایی مانند گشنیز، جعفری، ریحان و… رو در اولویت بذارین.

سلنیوم رو دریابید

سلنیوم یه آنتی اکسیدان قوی حساب می شه و در تولید هورمونای T4 (تیروکسین) و T3 (تری یودوتیرونین) نقش داره. کمبود این ماده معدنی باعث کاهش هورمونا می شه. نیاز روزانه سلنیوم واسه خانوما و آقایون به ترتیب ۵۵ و ۷۰ میکروگرم در روزه.

هرچند سلنیوم در مواد غذایی گیاهی هست، اندازه این ماده معدنی به کیفیت و ارزش خاک وابسته. به خاطر همین کشاورزان دست به کشت اجناس در خاکای غنی شده میزنن. علاوه بر منابع گیاهی، مواد غذایی دریایی شامل ید هم دارای سلنیومه.

مطلب پیشنهادی :   خواص شبدر قرمز واسه زنان

گوشتای سالم رو انتخاب کنین

احتیاجی به حذف کامل گوشتای قرمز نیس. تنها کاری که باید بکنین، انتخاب گوشتای سالمه. هرچند مصرف غذاهای دریایی در اولویت قرار دارن، نباید گوشت رو به طور کامل حذف کرد. گوشتای کم چرب رو انتخاب کنین، چون «دیوکسین» که در لیپیدها ذخیره می شه باعث بروز مشکلات هورمونی می شه.

گوشت خرگوش: گوشت خرگوش یکی از گوشتای پر از سلنیومه و واسه حفظ کارکرد تیروئید در اولویت قرار داره. این گوشت جزو گوشتای کم چرب حساب می شه و می تونین اونو به همراه سبزیجات معطر بخورین.

گوشت اردک: گوشت اردک هم واسه آدمایی که بیماریای تیروئیدی دارن، پیشنهاد می شه. شاخص گلیسمی این گوشت کم و یکی از تک و توک منابع تامین کننده اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ حساب می شه. این اسیدهای چرب واسه سلامت قلب و عروق لازمه. گوشت اردک در بهبود خلق وخوی مبتلایان به بیماران تیروئیدی مفیدن.

مرغ: گوشت مرغ شامل سلنیومه و مصرف بدون پوست اون پیشنهاد می شه

.

منبع : gahar.ir



Copyright 2019. All rights reserved.

Posted شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ by ماه نشان in category "سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *