بررسی بازتاب هویت فرهنگی با توجه به نشانه های فرهنگی موجود در فیس بوک- قسمت ۴

بررسی بازتاب هویت فرهنگی با توجه به نشانه های فرهنگی موجود در فیس بوک- قسمت ۴

۴-کاربران گزینش گر
برخلاف سایر رسانه ها که مخاطبان چندان تعاملی در تولید محتوا وانتخاب محتوای دلخواه خودندارند، در وب سایت های شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی، می توان تولیدکننده ، تاثیر گذار و دارای قدرت انتخاب و بهره بردار از تنوع بیشتری برخوردار باشند . باتوجه به این مطلب سایت های شبکه های اجتماعی بیش از هررسانه ی دیگری میتواند شاخص جلوه کنند و باپیشرفت فناوری و توسعه جوامع می توانند به برتری های سایر رسانه ها هم چون تلویزیون که از قوه شنیداری ودیداری به خوبی بهره می برد ، خاتمه دهند.
۵-انتقال فرهنگ های مختلف
این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرارکند، باعث می شود تا این شبکه ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها بتوان فرهنگ ها و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کرد و به اشتراک گذاشت و همچنین ایده های جدید، جهت گسترش جامعه معرفی و مورد بحث قرار گیرند.
۶- اعتماد و صداقت
در گذشته، مردم استفاده از فضای تعاملی مانند چت را تجربه کرده اند اما در این فضا کاربران کمتر شخصیت و هویت خود را به درستی اعلام می کنند و از نام ها و شخصیت های مستعار استفاده می کنند؛ زیرا در این فضا برای بازگو کردن حقیقت، اعتماد کافی ندارند اما با شکل گیری وب سایت های شبکه اجتماعی مانند مای اسپیس، اورکات، فیس بوک، تویتر و … مردم صداقت را جهت پیدا کردن دوستان قدیمی، لذت استفاده از علم و ….. به همراه اعتماد واقعی بدست آورند.
اعتماد و صمیمیت
به گفته کارشناسان تا قبل از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، موضوع اعتماد و صمیمیت فضای سایبر در سراسر دنیا لمس نشده بود اما زمانی که شبکه هایی مانند اورکات و فیس بوک پا به عرصه اینترنت گذاشتند مردم با اعتماد به سایت ها باعث گسترش ارتباطات مجازی بین خود شدند.
۶-۲-۲- ویژگی های شبکه اجتماعی فیس بوک(facebook)
شبکه اجتماعی فیس بوک مانند سایر شبکه های اجتماعی دارای ویژگی های است که برخی از مهمترین ویژگی های این شبکه به شرح زیر می باشند:
هویت
هویت در فیس بوک به سمت واقعی‏تر شدن پیش می‏رود چون هیچ‏کس مایل نیست فرد ناشناس را به لیست دوستان خودش اضافه کند، شما در لیست دوستانتان در فیس‏بوک با افراد واقعی طرف هستید.
به اشتراک گذاشتن متن، صدا ، عکس، فیلم
فیس بوک این امکان را دارد که فرد بتواند مطلب را که در صفحه های دیگران دارد، فرد در صفحه شخصی خود نیز آن را به اشتراک گذارد و دوستانی را که در صفحه او قرار دارند می توانند از صفحه او این مطلب را ببینند.
گروه ایجاد کردن
این امکان وجود دارد که بتوان در فیس بوک برای هر موضوعی یک گروه ایجاد کرد و علاقمندان آن موضوع خاص می‌تواند در آن گروه عضو شوند و مطالب جدیدی را که در آن زمینه در سایت منتشر می‌شود را دریافت کنند.
دوستی
تعمیق دوستی‏ها بین جنس مخالف، بین همکلاسی‏ها، همکاران، هم‏عقیده‏ها، دوستی با دوستان دوستان.
چند رسانه‏ای
استفاده از چند رسانه‏ای‏ها در فیس بوک، قابلیت جدیدی است که قدرت این نوع رسانه‏ها را بالا برده است. فیلم، صوت، عکس، انیمیشن، متن و گرافیک و لینک.
ایجاد صفحه برای افراد معروف
سایت فیس بوک این امکان را دارد که در آن افراد معروفی مانند هنرپیشگان ، اساتید و… برای خود صفحه اختصاصی ایجاد کنند و کاربران به صورت مستقیم با کسانی که طرفدار آنها هستند ارتباط برقرار کنند(تارنمای ویکی پدیا،بخش معرفی فیس بوک،۱۳۹۱).
۸ – جهانی بودن (مترجم گوگل)
حذف مرزهای زبانی مهمترین اتفاقی است که در فضای جدید وب اتفاق افتاده است.
سرگرمی
سرگرمی، طنز، خنده، شوخی، سرکار گذاشتن، سوتی و گاف گرفتن، کارهای مونتاژی و فتوشاپی کردن، دست انداختن سیاستمداران، معما طرح کردن از ویژگی‏های این شبکه‏ها است.
جستجو شدن
از طریق ترکیب موتورهای جستجو با بسیاری از شبکه‏ها می‏توانید در این فضاها همزمان جستجو کنید و جستجو شوید.
اطلاع‏رسانی و خبررسانی:
رسانه‏های شهروندی، خبرنگاران شهروند.
رسانه نسل جوان:
نو بودن، خلاق بودن و ابتکاری بودن باعث جذب جوان‏ها به این پدیده شده است.
تحرک اجتماعی
جنبش‏های اجتماعی با تحرک یا تجمیع گروه‏هایی از افراد متولد می‏شوند. این تحرک از یک سو به معنای جابجایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت یافتن ایده‏ها، ارتباطات و تماس‏ها است. در این شرایط افرادی که کمتر محتمل بود با همدیگر ارتباط داشته باشند یا پیوندی بین آن‏ها به وجود آید، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را همیابی کند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت امکان فراتر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا خواهد کرد که ظرفیت‏های افراد را افزایش خواهد داد.
۷-۲-۲- کارکرد‏های منفی شبکه‏های اجتماعی
تأثیرات منفیِ رفتاری:
هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردی را برای خود برگزیده است. البته می‌توان شبکه‏هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده‏اند. فرد با عضویت در هر شبکه‏اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود که شامل: برخورد، تکیه‏کلام، اصطلاحات

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و… است. بدون تردید، میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط، صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی، هویت مطلوب خود را ترویج می‌کند.
مثلاً در سایت‏هایی مثل فیس‏بوک و فرندفید و توییتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پایگاه مورد نظر است، در گروه و شبکه‏های اجتماعی کوچک‌تری نیز عضو می‏شود. هر کدام از این گروه ‏ها وابستگی خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. پس فرد در تأثیرپذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروه‏ها بر خود لازم می‏بیند که هویت ارتباطاتی خود، یعنی سبک و هویت کنش‏های کلی خویش در ارتباط با دیگران را تغییر دهد؛ هر چند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد؛ ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بی‌تأثیر نخواهد بود (سلطانپور، ۱۳۸۹: ۴).
انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع:
جامعه مجازی، هیچ وقت جایگزین جامعه واقعی نخواهد گردید؛ بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهدکرد. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می‌دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه‌ای جدید با اجتماعاتی که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم. در نتیجه، با پیوستن به این «اجتماعات از راه دور»  قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری  با همسایگان، همکاران و سایر شهروندان جامعه واقعی برقرار سازیم.
فرهنگ زدایی:
شبکه های اجتماعی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته خود قادرند در تمام عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی تجلی یابند.