بررسی رفتار خانوارهای روستایی و شهری شهرستان بهبهان در مواجهه با گردوغبار- قسمت ۷

بررسی رفتار خانوارهای روستایی و شهری شهرستان بهبهان در مواجهه با گردوغبار- قسمت ۷

ردیف

 

 

عنوان پروژه

 

 

واحد

 

 

جمع کل

 

 

 

۱

 

 

مالچ پاشی

 

 

هکتار

 

 

۶۴۵۹۵

 

 

 

۲

 

 

نهال­کاری

 

 

هکتار

 

 

۸۰۶۶۱

 

 

 

۳

 

 

نهال­کاری با مشارکت مردم

 

 

هکتار

 

 

۱۲۰۳۱

 

 

 

۴

 

 

تأمین آب طرح­های مشارکتی

 

 

حلقه

 

 

۴۲

 

 

 

۵

 

 

تهیه طرح­های بیابان­زدایی

 

 

هکتار

 

 

۳۶۶۰۷۶

 

 

اقتباس از: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان۱۳۹۱٫
اگرچه این اقدامات چهره بیابان­های استان را متحول نموده است ولی مهار بیابان­های استان همچنان اهتمام بیشتری می­طلبد.
استان خوزستان و چندین استان مرزی دیگر که به لحاظ اقلیم طبیعی، جز مناطق خشک با بیابان­های وسیع محسوب می­شوند که در مجاورت بیابان­های کشورهای عراق و عربستان واقع شده است، چند سالی است که با پدیده و بلای طبیعی گرد و غبار دست و پنجه نرم می­ کند. در چرایی پیدایش این پدیده و بروز این بلای طبیعی فرضیات مختلف مطرح می­گردد. اما محتمل­ترین فرضیه که این مسئله را قوت می­بخشد این است که کشورهای همسایه تعمدا و یا انشاا.. سهواً در مالچ پاشی بیابان­های اطراف که با وزش اندک بادی امکان زندگی را از استان­های مرزی از جمله خوزستان، ایلام، کرمانشاه تا کردستان و آذربایجان غربی سلب می­نماید، کوتاهی کرده است که البته باید بروز چندین جنگ ویران گر از سوی مدعیان آزادی و نابودی طبیعت منطقه و عدم تخصیص بودجه بر مالچ پاشی این بیابان­ها را نیز متذکر گردید. یا برخی بر این اصرار دارند که تغییر نظامات طبیعی از گرم شدن هوا تا خشکسالی موجب گسترش غیر طبیعی بیابان­ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و از طرفی احداث سدهای زیاد همه به سهم خود مزید بر علت گشته­اند که ریه­های مردم غیور و دلاور مرزنشین کشورمان همنشینی گریز ناپذیری با این گردوغبار داشته باشند.

 

۹-۴-۲- کمبود خاک مرغوب، بیابان­زایی و جنگل­زایی

 

طبق نظرکارشناسان اکولوژی طبیعی ایران، میزان تخریب سطح جنگل­ها و مراتع کشور را به میزان ۳۶۰ متر مربع در ثانیه براورد می­ کنند. مقدار فرسایش آبی سالانه بیشتر از ۲ میلیارد تن و میانگین آن ۳۳ تن خاک در هکتار است. سالانه یک میلیون هکتار به وسعت بیابان­های ایران افزوده می­ شود. میزان رسوبات ورودی به سه سد مهم کشور( کارون، دز و سفید رود) بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است. این در کشوری اتفاق می­افتد که ۵۲ درصد آن کمتر از ۲۰۰ میلی متر در سال بارندگی دارد و ۷۰ درصد وسعت آن فاقد رودخانه دائمی است. این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا سالانه ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد( مخدوم،۱۳۸۷). سرعت رشد و شتاب گسترش فرسایش خاک در ایران ۶ برابر استاندارد جهانی است که سالانه معادل یک میلیون هکتار تخریب زمین­های کشاورزی است. پژوهش­ها نشان داده­اند بیشتر خاک­های کشور از نظر مواد نیتروژنی فقیر و دچار کمبود فسفر هستند. نتیجه اولیه فرسایش خاک در قالب افزایش رسوب­گذاری در مخازن سدهای مناطق سیل­خیز است، به طوری که سالانه یک درصد از حجم مخازن رسوب­گذاری در مخازن سدهای کشورهای به دلیل فرسایش خاک کاسته می­ شود( کاویانی­ راد،۱۳۸۹).

 

۵-۲- بخش پنجم

 

 

۱-۵-۲- آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار و کاهش خسارات

 

– روش­ها و سیستم­های پیش بینی، هشدار و پایش پدیده گرد و غبار در داخل و خارج از مرزها؛
– حفاظت خاک وتثبیت شن­های روان: راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت؛
– بیابان زدایی، تقویت پوشش گیاهی و ایجاد کمربند سبز؛
– هماهنگ سازی و سازگاری طرح­های عمرانی و توسعه منابع آب با شرایط زیست­محیطی و اکوسیستم مناطق،
– حفاظت و احیای منابع آبی مؤثر در کنترل و کاهش گرد و غبار بویژه تالاب­ها و دریاچه­های واقع در مناطق تحت نفوذ گرد و غبار؛
– آماده ­سازی بخش پزشکی و سلامت­(توسعه و تجهیز مراکز پزشکی، تحقیق و شناسایی عوارض و بیماری­های ناشی از گرد و غبار،…)؛
– ارائه آموزش­های فراگیر به منظور ارتقای آگاهی عموم( در شهرها و روستاها) در جهت حفظ سلامتی وکاهش آسیب­ها و بیماری­های ناشی از گرد و غبار؛
– آماده سازی زیرساخت­های مورد نیاز در مناطق شهری و روستایی به منظور مقابله و کاهش خسارات گرد و غبار.

 

۲-۵-۲- ابعاد حقوقی و بین المللی گرد و غبار

 

– همکاری چند جانبه کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی(تفاهم نامه­های بین المللی)؛
– جنبه­ های حقوقی جبران خسارات ناشی از گرد و غبار؛
– جنبه­ های قانونی پیشگیری، حفاظت و تحدید عوامل ایجاد یا تشدید گرد و غبار و کاهش خسارات حاصل از این پدیده؛
– حمایت­های بین المللی از آسیب دیدگان حقیقی و حقوقی پدیده گرد و غبار( امیر حداد پور، ۱۳۹۰).

 

۳-۵-۲- آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور

 

 

۱-۳-۵-۲- فصل اول ـ کلیات

 

ماده١ـ به منظور ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاری­های منطقه­ای، کارگروهی با مسئولیت معاون اول رییس­جمهور و عضویت رؤسای سازمان­های حفاظت محیط­زیست، مدیریت بحران کشور، هواشناسی کشور و جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاونین وزارتخانه­های نیرو، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(معاون سلامت)، کشور(معاون امور عمرانی)، امور خارجه(معاون امور بین­الملل) و معاونت برنامه ­ریزی و نظارت راهبردی رییس­جمهور تشکیل می­ شود و در اولین جلسه، آئین­نامه داخلی خود را تصویب می­نماید.
ماده٢ـ تصمیم ­گیری در خصوص امور اجرایی موضوع­های یاد شده به کلیه اعضای کارگروه به عنوان نمایندگان ویژه رئیس­جمهور و اختیارات هیئت وزیران در قوانین و مقررات مربوط، به وزیران دستگاه­های عضو کارگروه تفویض می­ شود. همچنین اختیار اصلاح این تصویب­نامه به وزیران عضو کار گروه تفویض می­ شود.
ماده٣ـ تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران عضو کارگروه(حسب مورد) در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران می­باشد و با رعایت ماده(١٩) آیین نامه داخلی دولت قابل ابلاغ است.

 

۲-۳-۵-۲- فصل دوم ـ برنامه­ها

 

 

۱-۲ -۳-۵-۲- برنامه ­های کوتاه مدت[۵۸]

 

 

 

    • ماده۴ـ در راستای تعیین کم و کیف پدیده گرد و غبار در استان­های جنوب و غرب کشور و شناسایی کانون­های شکل گیری اولیه آنها و به منظور پیش بینی و اطلاع رسانی وقوع این پدیده، سازمان­های حفاظت محیط­زیست و هواشناسی کشور مکلفند با همکاری سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور ظرف سه ماه طرح توسعه و تجهیز ایستگاه­های پایش وضعیت جوی، سیسمتم­های پیش آگاهی و کنترل هوای منطقه را به صورت مشترک تهیه و برای تصویب به کارگروه ارائه نمایند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *